BKSS-tidningen

Här kan du läsa BKSS-tidningen i pdf-format.

Tidningen

Share

Kommentarer

BKSS-tidningen — 1 kommentar

  1. Hej på er alla BKSSare!
    Nu är vi, Lasse och Lisbeth på S/Y Hilda, på hemväg till Sverige. När vi startade vår längesegling från Björlanda Kile den 14 juni 2003, hade vi inte en blekaste aning om att länge skulle bli i nio år! Men talesättet att tiden går fort då man är lycklig, får vi nu bara bekräfta som sanning. Vi har haft en fantastiskt fin tid och fått uppleva otroliga stunder, ja lyckostunder. Framförallt i möten med människor som delat med sig av sin kunskap och visdom och många gånger sin enkla vardag. Vi har hisnat inför storslagen natur, vi har fått komma mycket nära spännande djur, vi har njutit av fina seglatser, vi har känt ödmjukhet inför att vi är födda i en ordnad del av världen. Vi är så glada över att vi bestämde oss för att ta steget från arbetsliv den tid vi gjorde. Att ha sin tid i handen, planera inför nya strapatser eller bara njuta av den stillsamma tystnaden i en lugn ankarvik eller på ett öppet hav utan horisont. Vi har för det mesta haft tur och haft vinden i ryggen. Bara någon enstaka gång har vi känt rädsla, precis som i vanliga livet.
    Det finns förstås inget svar på vad som varit det allra bästa. Det allra bästa finns i små portioner lite här och där, det gäller bara att ha sina sinnen öppna och smaka av ögonblicken då de kommer.
    Vi är nu under seglats längs Turkiets västkust och det sista benet hem till Sverige kommer att gå genom Europas floder och kanalsystem. I Istanbul ska vi klarera ut ifrån Turkiet och sedan passera Bosporen och vidare ut i Svarta Havet. Vi går sedan längs Bulgariens kust upp till Rumänien. I Constanta ska Hilda mastas av och förvandlas till motorbåt. Vi kommer att ha masten ombord, eftersom det skulle kosta alldeles för mycket att frakta den.
    80 NM längre norrut ska vi sedan gå in i Donau-deltat och börja flodfärden. Donau ringlar sig som en lång orm med många krokar och böjar, den är på de flesta ställen en gränsflod mellan de olika länderna. Vi kommer således att passera genom Bulgarien, Rumänien, Serbien, Ungern, Slovakien, Österrike och Tyskland. Vid senare delen lämnar vi Donau för att gå en bit på Main och Rhen.
    De storstäder som ligger i anslutning till passagen är Belgrad, Budapest, Wien, Nürnberg, Frankfurt am Main, Bonn, Köln. Hannover. Vi beräknar att vi ska gå genom 77 slussar. I mer än halva sträckan kommer vi att ha motström innan det vänder och vi får strömmen med oss. Hur stark strömmen är vet man inte på förhand. Dels beror det på hur stor snösmältningen är just denna vår, och sedan förstås vilken tid vi passerar de olika smala passagerna där strömmen är som starkast. Hela Donau är en viktig transportled för kommersiell trafik, så den regleras säkert på ett så bra sätt som det går. Förra sommaren gick en svensk båt Kvast-Hilda upp denna väg. Vi har träffat Gunilla och Toyvo och fått ta del av deras erfarenheter och dokumentation, så vi känner oss väl förberedda inför färden. Vi kommer att sätta tillbaka masten på Hilda i Travemünde. Därefter blir det lätt som en plätt att segla de återstående 280 NM hem till Götet. Själva flod och kanalsystemet är ungefär 2100 NM långt eller 3850km som man räknar i kanalen.
    Vi ser med spänning fram emot färden och vi ser också fram emot att komma hem och starta vårt nya landliv. Vi känner oss mycket rika, inte i pengars mått mätt, men i minnens mått är vi faktiskt mångmiljonärer!
    Ha en riktigt fin sommar, så ska vi segla lugnt och fint och försöka v ara hemma någon gång under september månad.
    Hälsningar från Lisbeth och Lasse

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.